STHLM FASHIONWEEK / part two

  2011-08-13 / 12:54:21 / just fashion /
STYLEIN:
För mig ser stylein's kollektioner nästan likadana ut år efter år. Men samtidigt blir det ändå snäppet vassare hela tiden. Stylein kör alltid på gråsvartavita färger och några "färgrikare" nyanser, som i år puderrosa och ljustduvblått. Kollektioner osar elegans men det känns ändå väldigt avslappnad. Även fast det kan bli lite tråkigt att se varje sak varje säsong så kan jag inte låta bli att älska det stylein gör.
CARIN WESTER:
Kollektionen i helhet tycker jag är riktigt bra, men det finns vissa guldkorn och så finns det några grejer som drar ner betyget en del. Själva stilen och looken för kollektionen känns lite spretig, ibland är det väldigt safari-aktigt medans nästa look istället är mer city-chict. Känns lite hopkastat, ofast blev det bara konstigt men när det funkade så gjorde det det med bravur. Kollektionen går till största delen i färgen blå, som jag tror blir ss/12's hetaste färg, fint. Även Carin hade placerat kepsar på några av modellernas huvud (syntes även hos Rodebjer). Det som dock gjorde så att kollektionen verkligen blev lyckad tycker jag är printet på bild #2. Åh så bra det är!
FILIPPA K:
Tack vare Filippa K's fantastiska fw/11 kollektion har jag verkligen fått upp ögonen för märket, och jag är glad för det. För den här kollektionen är inget man villl gå miste om. Stilen är väldig elegant men mer åt det sportiga hållet. Återigen är blått en färg som syns mycket i kollektionen, men här i kombination med mocka. Stylingen hos Filippa K var förövrigt väldigt bra
NHU DUONG:
Inte en speciellt stor kollektion, men istället levererar Nhu Duong på varje utgång. Varje. Denna kollektion var hennes första under eget namn som visades på modeveckan och visst var förväntningarna höga, men hon lyckades ändå leva upp tiill dem, och mer därtill. Stilen och plaggen känns nya och inget vi riktigt sett förut, Så himla skoj att det kommit en till designer till den svenska modeeliten, ska bli rintressant att få se vad hon har att erbjuda, för att även om det här var fantstiskt så tror jag hon kan bättre. Läste häromdagen att Nhu har designat massa plagg för Klingens Nowhere. Spännande. Det som var roligt med denna visning var även att två av modellerna är Öviksbrudar. Så skoj.
DAGMAR:
Det Dagmar skickade ut på catwalken under modeveckan tycker jag var sådär, inget som riktigt tilltalade mig, förutom de stickade tröjorna. Dagmar kan verkligen det här med stickat, och ska jag vara ärlig så borde de nästan hålla sig till det. Men förutom kläder så visade Dagmar även upp skor och smycken, som var väldigt fina. Själv förälskade jag mig i halsbanden.
TIGER:
Tigers ss/12 kollektion var nog den som jag blev mest possitivt överraskad av! Hade som inga riktiga förväntningar på dem, men oj vad deras kollektion var bra. Själva stilen som dom lyckats få fram är precis så jag själv vill vara klädd. Stylingen var grym! Looken är lite sportig men ändå avskalat minimalistiskt, lite svenskt sådär med grått svart och vitt. Men tiger körde ändå på några wildcards, printen i rosa och lila och plagg med vita paljetter. Själv tycker jag båda var helt suveräna. En look som jag definitivt vill kapa rakt av är den på bild #1. Den är helt perfekt! Älskar svensktmode när dom levererar såhär.
ALTEWAI.SAOME. 
Ännu en rookie som visade upp sin näst första kollektion nu under veckan. Och jag måste nog hålla med alla andra om att det var den bästa under hela veckan. De två brudarna som står för designen är unga och nyutbildade, men levererar som om dom har hållit på med detta under flera år. Stilen är minimalistisk och lite åt det sportiga hållet. Jag tycker det osar Italien om stilen, men det kanske inte är så konstigt med tanke på att det är där brudarna studerat mode. Jag älskar att dom gör nått nytt och inte alls designar som alla de andra svenska märkena. Ingen tvekan om att det är Altewai.Saome som tillsammans med Nhu Duong som kommer regera den svenska modeindustrin i framtiden. Veckans bästa och starkaste visning är helt rätt beskrivning av deras kollektion som innehöll mängder med fantastiska och välgjorda plagg.


Peter

grym blogg ska du veta! Jäkligt bra inspiration!

2011-08-14 @ 13:26:40
URL: http://kjarsgard.blogspot.com
jessica

riktigt grymt!! jag är stold över att min kompis moa gick för flera visningar bla. för filippa K (första bilden du har) :D

2011-08-15 @ 15:17:29
URL: http://jessicakeranen.blogg.se/
Julia

Dagmar var min favorit!

2011-08-15 @ 22:25:26
URL: http://amilo.blogg.se/
frida

Grymt underbart att du skriver dessa recenssioner, sjukt härliga! :) tack!

2011-08-19 @ 22:35:58
URL: http://fridatuva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious